محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ظهر شنبه به منظور شرکت در مذاکرات جاری هسته‌ای وارد وین محل برگزاری این مذاکرات شد. ضمن اینکه جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز جمعه وارد وین شد و هم اکنون در هتل کوبورگ مستقر است. با ورود این دو وزیر امور خارجه مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع پیش از پایان ضرب الاجل جدی تر ادامه پیدا کرده است.

به گزارش «تابناک»، همچنین لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در حالی که تنها چند روز به ضرب الاجل 30 ژوئن برای دستیابی به موافقتنامه هسته ای نهایی با ایران مانده است، به وین رفت و در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دستیابی به موافقتنامه ای با هدف محدود شدن برنامه هسته ای ایران به سه شرط قابل دسترسی است.

وزیر امور خارجه فرانسه تصریح کرد: «‌‌آنچه ما می خواهیم‌‌، موافقت‌نامه ای محکم است که در آن حق ایران در برخورداری از انرژی هسته ای غیر نظامی به رسمیت شناخته شود؛ اما در عین حال تضمین کند که ایران به هیچ عنوان به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.

فابیوس تصریح کرد به همین علت سه شرط لازم الاجرا وجود دارد؛

1- محدودیت پایدار ظرفیت تحقیق و توسعه ایران

2- بازرسی های شدید از مراکز و تأسیسات ازجمله مراکز نظامی در صورت لزوم

3- بازگشت خودکار تحریم ها در صورت خودداری ایران از عمل کردن به تعهدات خود.

شروط فرانسه در مذاکرات برای خوشایند صهیونیست‌ها و عربستانی‌ها است

وی گفت‌: «‌در این سه شرط حق حاکمیت ایران مد نظر قرار گرفته است. این شروط هنوز مورد توافق هیچ کس قرار نگرفته است؛ اما می‌تواند اساس موافقتنامه ای محکم باشد که ما خواستار آن هستیم‌».

در همین زمینه حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل هسته ای در گفت‌و‌گو با تابناک به بررسی شروط جدید فرانسه در مذاکرات هسته ای پرداخته است.

وی در واکنش به شروط امروز وزیر امور خارجه فرانسه در ارتباط با توافق جامع با ایران بیان داشت، حرف‌هایی که اسرائیل می‌خواهد بزند از دهان آقای فابیوس زده می‌شود. این حرف‌ها شرایط به توافق نرسیدن است، نه شرایط به توافق رسیدن. حرف‌هایی که آقای فابیوس می‌زند، می‌خواهد به روال گذشته مشکل ایجاد کند.

بهشتی پور تأکید کرد: حرف‌های فابیوس حرفهای خودش نیست، بلکه ساخته و پرداخته نتانیاهو است و بر اساس فضاسازی رسانه‌های صهیونیستی است.

این کارشناس مسائل هسته ای اضافه کرد: حرف‌های فابیوس برای جلب رضایت صهیونیست‌هاست و جدیداً نیز به خاطر جلب رضایت عربستانی‌هاست که با آنها قراداد نظامی بزرگی بستند؛ بنابراین، این صحبت‌ها بیشتر شبیه به شرایط عدم توافق است.

بهشتی پور در پاسخ به اینکه موضع فرانسه چقدر در مذاکرات تأثیرگذار است گفت: به هر حال گروه 5+1 یک گروه هستند؛ هرچند موضع فرانسه تاثیر گذار خواهد بود به تنهایی نمی‌تواند فرانسه کل روند مذاکرات را منحرف کند. ضمن اینکه کار به قدری جلو رفته است که هر کس باعث شکست مذاکرات شود باید یک فشار بین‌المللی را تحمل کند. اگر فرانسه به عنوان عامل شکست مذاکرات شناخته شود یک لکه ننگی در کارنامه فرانسوی‌ها در عرصه بین‌المللی خواهد بود چون مانع توافق شده اند و این یک هزینه خیلی گزافی خواهد می‌باشد که بعید است فرانسوی‌ها آماده پرداخت آن باشند.

حسن بهشتی پور همچنین گفت: ایران و 5+1 می‌خواهند به توافق جامع برسند و این کشمکش‌ها چانه زنی سیاسی است. بنابراین روند مذاکرات رو به جلوست اما در این مسیر حتماً مشکلاتی وجود دارد. یکی از این مشکلات همین موضع فرانسوی‌هاست.

وی تأکید کرد: من فکر نمی‌کنم سایر کشورهای عضو 5+1 به طرف فرانسوی‌ها این هشدار را خواهند داد که با تک روی روند مذاکرات دچار مشکل می‌شود. قبلا نیز فرانسه این تک روی را در ژنو 2 رفته بود، ولی بعداً مجبور شد از آن مسیر برگردد.

این کارشناس مسائل هسته ای در پایان گفت، فرانسه به دنبال این است که منافع خود را در مذاکرات به دست آورد. برای مثال فرانسوی‌ها قبل از تحریم‌ها خواستار این بود که قطعات خودرو جزء تحریم‌ها نباشد که بتواند سود اقتصادی را خود ببرد؛ بنابراین، موضوع فرانسوی‌ها مهم است اما تأیید کننده نیست. در واقع مواضع فرانسه کل مذاکرات را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.